Construind încredere, solidaritate și înțelegere reciprocă pentru o Europă unită.

Liga Pro Europa

Misiune

  1. Atitudini şi demersuri ilegale ale primarului PD Târgu-Mureş, Dorin Florea Prin hotărîrea CNCD nr. 131 din 21 iunie 2007, Primăria Târgu-Mureş, prin reprezentantul său legal primarul Dorin Florea (PD) a fost sancţionat cu avertisment de CNCD pentru că pagina web a instituţiei nu conţine informaţii publice în limba maghiară (concursuri pt. ocuparea unor posturi publice, hotărîri ale Consiliului Local, etc.), contravenind Convenţiei Europene a Drepturilor Omului parte a dreptului intern conform art. 20 din Constituţia României, Ordonanţei de Guvern nr. 137/2000 privind combaterea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicată, art. 2, alin 1., Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001. art. 50, art. 76.
    Liga Pro Europa a sesizat prin adresa nr. 1499/17.05.2007 (înregistrată sub nr. 5316/21.05.2007) CNCD cu privire la atitudinea discriminatorie la adresa comunităţii de romi din Valea Rece a Primarului Dorin Florea. La 3 iulie 2007 CNCD a citat cele două părţi în vederea soluţionării petiţiei.

    2. Repunerea în funcţie a dnei Reghina Fărcaş ca director al AJOFM . Liga Pro Europa saluta decizia Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie nr. 2576/17.05.2007 de repunere în drepturi a Doamnei Reghina Fărcaş. Demiterea din funcţia de director AJOFM a dnei Reghina Fărcaş la data de 1 august 2005 a fost un act abuziv, motivat politic. LPE îşi exprimă speranţa că acest caz va servi ca exemplu în viitor pentru a descuraja partidele să facă numiri şi să opereze destituiri pe criterii politice şi să se abţină de a influenţa politic cariera funcţionarilor publici, a căror independenţă trebuie respectată.

    3. În data de 5 iulie se împlinesc doi ani de la data încheierii înţelegerii amiabile dintre Guvernul României şi romii din Hădăreni
    a.Guvernul României nu îşi respectă angajamentele asumate în cadrul acestei înţelegeri
    b.din programele prevăzute în hotărîre în anul 2006 au fost implementate 38% iar în 2007 nu a fost implementat nimic
    c.LPE a trimis două rapoarte de monitorizare (la 6 respectiv 12 luni) a angajamentelor asumate de Guvern
    d.urmează să fie trimis o solicitare către Consiliul Europei pentru ca acest organism să intreprindă o vizită de monitorizare a angajamentelor

    4. Universitatea Bolyai. LPE îşi exprimă regretul ca, urmare a refuzului unui dialog substanţial şi a unor negocieri serioase în România, cazul Universităţii Bolyai caută rezolvarea în Parlamentul European. LPE consideră că, în condiţiile tradiţiilor şi mărimii comunităţii maghiare din Transilvania, aceasta are dreptul moral şi legal să solicite înfiinţarea unei universităţi de stat în limba maghiară.
    Pe de altă parte, LPE a susţinut în mai multe rînduri valoarea transilvană a unui multiculturalism autentic şi a pledat pentru menţinerea universităţii Babeş-Bolyai, cu condiţia reformei sale profunde. Din păcate conducerea univerităţii Babeş-Bolyai a respins în mod constant un dialog substanţial cu cadrele didactice maghiare, şi a operat o amplă campanie publică în favoarea unui multiculturalism statistic şi aritmetic. Conducerea UBB a refuzat în permanenţă idea participării la decizie a liniei maghiare pe principiul egalităţii şi autonomiei. Mai mult, conducerea UBB a luat măsuri fără precedent împotriva contestatarilor actualei structuri a universităţii, a cadrelor didactice care sustin înfiinţarea universităţii de stat maghiare, procedînd la destituirea lor pentru delict de opinie,în totală contradicţie cu spiritul academic.
    LPE consideră totuşi că mai există resurse pentru dialog în vederea reformării structurii de decizie a UBB şi evitării scindării. Modelul care ar putea fi adoptat ar fi cel al universităţilor bilingve, formate din doi piloni autonomi, cu reprezentare paritară în senat şi corpurile de decizie şi principiul rotaţiei în funcţiile de conducere, pentru ca reprezentanţii fiecărei comunităţi să poată accede la conducerea universităţii şi practicarea unui bilingvism acoperitor şi a unei simbolistici echilibrate care să reflecte tradiţiile universitare transilvane în totalitatea lor, fără omisiuni şi distorsionări.
    LPE este gata să contribuie la acest dialog deoarece un sector universitar puternic şi performant este una din condiţiile dezvoltării regionale a Transilvaniei.

    5. Liga Pro Europa susţine proiectul Asociaţiei Pro Democraţia de reformă a sistemului electoral din România, ca şi de reducere a numărului de parlamentari. De altfel, de-a lungul anilor LPE a participat direct la consultările organizate pe această temă de către Asociaţia Pro Democraţia.
    Totuşi, LPE atrage atenţia că adoptarea unui sistem electoral, fie el şi reformat, nu poate fi privită ca un panacea universal, în condiţiile în care partidele actuale, prin legea de înfiinţare şi finanţare a partidelor, îşi menţin monopolul asupra vieţii politice româneşti. Acest monopol durează din 1990 şi are consecinţe dezastruoase asupra competiţiei de idei şi alternative politice din România, consfinţind eternizarea unui număr limitat de partide centraliste în toate mecanismele de decizie din România. Este necesară modificarea legii de înfiinţare a partidelor, numărul de 25.000 de semnături pentru înfiinţare este fără precedent în statele membe UE. Este nevoie de apariţia unor noi partide pentru a contracara monopolul actual şi a introduce principiul liberei concurenţe şi în viaţa politică.
    LPE a criticat în permanenţă actuala lege a înfiinţării partidelor şi va întreprinde acţiuni menite să demonstreze că această încalcă grav prevederile constituţionale şi limitează în mod ilegal dreptul la asociere.